Anlaştık Mı?

Nihal Kuyumcu

Oyunun Künyesi:

Tasarlayan Yöneten: Ceren Oran

Koreografi: Ceren Oran & Roni Sagi

Müzik: Tuncay Acar

Oyuncular: Yazı Köz, Ertürk Erkek, Emirhan Arapoğlu

Sahne Tasarımı: Sigrid Wurzinger

Işık Tasarımı: Irfan Varlı 

( Çocuklar için dans tiyatrosu ) 2+ 

“Anlaştık mı?” 2 yaş ve üzeri tüm insanlar için hazırlanmış ve iki yaş üstüneki tüm insanların keyifle izlediği 35 dakikalık sıcacık, kısacık bir dans tiyatrosu. Belki de ülkemizde +2 için hazırlanmış bir dans tiyatrosunun ilk örneği. 

Oyun, salonun bir köşesine çeşitli müzik aletlerinin –ağırlıklı olarak vurmalı sazların-sarmaşıklar içinde bir köşeye yerleştirildiği, canlı renklerden oluşan sade bir sahnede oynanıyor. Salon dediğimiz yer, özellikle bu yaş grubu çocukları için son derece uygun; bir köşesinin sahne, diğer köşesinin de seyirciler için büyük minderlerden oluşan oturma yerlerinin bulunduğu büyükçe bir stüdyo. 

Salona girdiğimizde müzisyeni elindeki enstrumanlarla çeşitli sesler çıkartarak çocukların dikkatini çekerken buluyoruz. Bir çok alet var ve her bir alet herbiri farklı bir ses çıkarıyor. Çocuklar ilgiyle takip ediyor, merakla çıkacak sesi bekliyorlar. Derken oyuncumuz minik adımlarla bir tüy hafifliğinde sahneye geliyor. Elleri, vücudunun kıvrımları, duruşu ve yüzündeki ifade ile bir oyuncak bebek mi desek, bir peri kızı mı desek, yoksa bir kelebek mi?  Bir süre sonra partneri görünüyor ve giderek yarı pandomim, yarı pandomimi besleyen dans ile oyundaki hikaye belirmeye başlıyor. Herşey, hareketler, dans, müzik herşey minimal… Meyveler çeşitli objelere dönüşüyor. Abartılmadan yavaş hareketlerle bir portakal ve bir muz yunus balığına nasıl dönüşüyor hep birlikte ilgiyle izliyoruz. Daha sonra denizde ve ormanda yaşanan maceraları, karşılıklı iletişim ve iletişimsizliklerı, müzik ve dans eşliğinde dinlemeye / izlemeye başlıyor, bizler de çocuklarla birlikte oyuncuların hareketlerini anlamlandırmaya, merakla takip etmeye çalışıyoruz.

Oyunculardan Yazı Köz, dansın verdiği zerafeti, beden hakimiyeti ile birleştirirken sahnede kararlı bir duruş sergiliyor. Ertürk Erkek aynı şekilde seyirciyi yormadan, hiç bir abartıya kaçmadan  sakin hareketlerle oyunu sürdürüyor. Müzisyen Emirhan Arapoğlu, sadece kenarda müziğiyle eşlik etmiyor. Çocukların dikkatini nasıl çekeceğini bilerek enstrumanlarıyla oyuna dahil oluyor. Dekor çok sade, küçük seyirci için ideal diyebiliriz. Kostüm aynı şekilde her yönüyle bütünü tamamlayor. Ancak beden dilinin yeterli olduğu bir bütünlük içinde kullanılan kuşa öykünmek için kullanılan tüyler vb akseuarlar oyuncuya fazladan bir yük getiriyor. Olmasa da olurdu…

Oyun broşüründe yer alan bilgilere göz attığımızda iletişimin kelimelerden çok daha öte, daha derinlikli bir olgu olduğunun vurgulandığını görüyoruz. Evet, iletişim, iletişimsizlik birlikte birşeyler yapma, eşlik etme, birbirini tamamlama hepsi oyunda vardı. Ama çocuğun gözüne sokmadan, bir mesaj verme kaygısına düşmeden yapılmıştı her şey…

Çocuk tiyatrosunda görmeğe, duymaya alışık olduğumuz hiç birşey bu oyunda yoktu. Sanatsal ifade ve estetik kaygılar göz ardı edilmeden, dans ve müziğin dili hakkı verilerek kullanıldığında çocuk büyük o dilin büyüsüne kolaylıkla kapılabiliyor. Galiba birileri çocukları fark etmeğe, onların dünyasının sadece pelüşlar içindeki tavşan kardeşlerden ibaret olmadığını farketti… Ne güzel.  ,

Güzel bir hafta sonu programına alarak, 5 ve 20 Ocak 2019 tarihlerinde Kadıköy Moda sahnede kendinizi ve çocuğunu bu güzellikle buluşturabilirsiniz. 

1

Benzer Yazılar

Bu web sitesi size daha iyi bir performans sunmak için cookie kullanmaktadır. kabul edin Devamını Oku