“Akan Beden” Dördüncü Edisyonuyla Kars’ta

editor
1,3K Okunma
Akan Beden Performans ve Konuşma Dizisi’nin dördüncü edisyonu 20-21-22 Eylül tarihlerinde Kars’ta gerçekleşiyor. On sanatçı, akademisyen ve şefin katıldığı etkinlikte canlı performanslar, performatif atölye ve enstalasyonlar, bir performatif dokümantasyon, bir tiyatro oyunu ve bir konuşma izleyiciyle buluşacak. Zeynep Nur Ayanoğlu’nun düzenlediği kamusal program Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı desteğiyle hayata geçiyor. Kafkas Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü, Tarabya Kültür Akademisi, Koçulu Mandıra, Garmon Kars, Hotel Katerina Sarayı, PASAJ, Montag ve Darağaç İzmir iş birliğiyle üç güne yayılan Akan Beden’de Cenkhan Aksoy, Eda Emirdağ, Emre Yalçın, Esra Dicle, İlyas Odman, Makbule Sebni Turan, Meryem Koç, Ozan Kaya, Seçil Yaylalı ve Tümay Kılınçel yer alıyor.

Program Akışı

20 Eylül, Cuma

13.00-14.00 “Pencereler” oyunu

Kafkas Üniversitesi Sahne Sanatları

 

14.00-15.00 Esra Dicle ve Emre Yalçın

“Şehir Sahnesi: Kars ve Sahne Sanatları”, konuşma

 

15.30-17.30 Koçulu Mandıra, Boğatepe Köyü

saha gezisi

 

18.30-20.30 Meryem Koç ve Garmon Kars

“Köklerin Gizli Bağı: Hengel”, mutfak performansı

21 Eylül, Cumartesi

13.00-14.30 Seçil Yaylalı

“Kars Kolektif İmaj Haritası”, performatif atölye

 

15.00-16.30 Eda Emirdağ

“Bağlar, Sınırlar ve Yarayı Sar”, performans

 

18.00-18.30 İlyas Odman

“Gazelhan”, performans

22 Eylül, Pazar

12.00-13.00 Makbule Sebni Turan ve Ozan Kaya

“Uzaklık”, doğaçlama performansı

Takvimsiz

Cenkhan Aksoy, “Kars-ı Defterdar”, performatif dokümantasyon

Tümay Kılınçel, “Kars Dans Parkurları”, uzun süreli performans

Künye ve Katkıda Bulunanlar

Etkinliğin adı: Akan Beden Performans ve Konuşma Dizisi 4. Edisyon @akanbeden

Web Sitesi: linktr.ee/akanbeden

Tarihler: 20-21-22 Eylül 2024, Cuma-Cumartesi-Pazar

Mekân: Katerina Sarayı, Garmon Restoran ve muhtelif yerler

Düzenleyen: Zeynep Nur Ayanoğlu @nur.ayankizi

Destekleyen: Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı

Kapsam: Canlı performanslar, performatif atölye ve enstalasyonlar, bir performatif dokümantasyon, bir tiyatro oyunu ve bir konuşma

Sanatçılar ve Instagram Hesapları: (alfabetik sırayla) Cenkhan Aksoy @cenkhanaksoy, Eda Emirdağ @edaemirdag, Emre Yalçın @jr.emreyalcin, Esra Dicle @esra.dicle80, İlyas Odman @ilyasodman, Kafkas Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü öğrencileri @kauoyunculuk, Makbule Sebni Turan @mkblsbni, Meryem Koç @sundriedfig, Ozan Kaya @ozankayausk, Seçil Yaylalı @secil.yaylali ve Tümay Kılınçel @tuemayk

İş Birlikleri: Kafkas Üniversitesi @kauoyunculuk, Tarabya Kültür Akademisi @kulturakademietarabya, Koçulu Mandıra @koculupeynircilik, Garmon Kars @garmonkars, Hotel Katerina Sarayı @katerinasarayi, PASAJ @pasaj.istanbul ve Darağaç İzmir @daragacizmir

Grafik Tasarım: Rumeysa Cebeci @rumeyscebeci

Bilgi: akanbeden@gmail.com veya 0544 670 98 74

Önceki Akan Beden Edisyonları

Birinci Edisyonda Neler Vardı

Zeynep Nur Ayanoğlu ve Abdullah Ezik’in yarattığı Akan Beden Performans ve Konuşma Dizisi’nin birinci edisyonu Nisan ve Mayıs 2023’te üç ayrı oturumla Sanat Kritik’te gerçekleşmişti. Etkinlikte Orhan Cem Çetin, İnsel İnal, Amira Akbıyıkoğlu Arzık, Performistanbul iş birliğiyle Ekin Bernay ve İ. Ata Doğruel ve Goethe Institut İstanbul iş birliğiyle Dilşad Budak yer almıştı.

İkinci Edisyonda Neler Vardı

Zeynep Nur Ayanoğlu, Melike Bayık ve Abdullah Ezik’in düzenlediği ikinci edisyon 6-8-13 Eylül 2023 tarihlerinde Sanat Kritik, Barın Han ve KOLİ Art Space olmak üzere üç ayrı mekânda gerçekleşmişti. Gözde Mimiko Türkkan, Hilal Polat, Dilşad Aladağ, Istanbul Performance Art iş birliğiyle Pınar Derin Gençer, PASAJ iş birliğiyle Aslı Dinç, Julie Upmeyer ve Marirose Pritchard, Kunststiftung NRW iş birliğiyle ise Michael Maurissens ve Şükran Çakmak’ın yer aldığı etkinlikte canlı performanslar, video gösterimleri ve söyleşiler gerçekleşmişti.

Akan Beden Pop-up

Zeynep Nur Ayanoğlu ve Abdullah Ezik’in 29 Eylül 2023 tarihinde Barın Han iş birliğiyle düzenlediği “Akan Beden x Contemporary Istanbul” başlıklı pop-up etkinlikte Seçil Demircan “Jane Doe” başlıklı canlı bir performans sergilemişti. Tersane İstanbul’da gerçekleşen Contemporary Istanbul’a paralel olarak, mekân dışı ve ücretsiz şekilde planlanan bu program fuar deneyimini kamusallaştırma gayesiyle tasarlanmıştı.

Birinci ve ikinci edisyona ait kayıtlara Sanat Kritik’in YouTube sayfasından erişilebilir.

Üçüncü Edisyonda Neler Vardı

Son olarak Zeynep Nur Ayanoğlu’nun Avrupa Birliği Sivil Düşün programı desteğiyle düzenlediği Akan Beden Performans ve Konuşma Dizisi’nin üçüncü edisyonu ise 10-11-12 Mayıs tarihlerinde Mardin’de gerçekleşti. Sekiz sanatçı, akademisyen ve küratörün katıldığı etkinlikte canlı performanslar, çok duyulu bir yürüme performansı, iki performatif enstalasyon ve bir konuşma izleyiciyle buluştu.

Elçin Acun ışıklar ülkesi Mardin’in güneşiyle cyanotype baskı alırken bedenini şiirsel bir performativiteye büründürerek atölye düzenledi. Gülhatun Yıldırım iki nehir arasındaki bölge anlamına gelen Mezopotamya’da şehrin yerlilerinden topladığı hikâyelerle suyun yaşam döngüsündeki sanatsal karşılıklarını araştırdı ve Isonzo Nehri’nde (İtalya, 2022) başlattığı “Ay ve Güneş” serisine yeni bir uzun süreli performans ekledi. Hacer Kıroğlu elli iki bin yıl öncesinden bu yana yerleşim yeri olan, zamanın her yöne uzayıp gittiği şehirde saniyeleri sayarak nefesiyle birlikte göğe bıraktı. Esra Dicle ve Dicle Beştaş insanlığın beşiği kabul edilen Mezopotamya’nın kuzeyinde, performans yoluyla hangi hikâyelerin nasıl temsil edilebileceğini sorunsallaştırırken karşıt-çoğul kamusallıkların izini sürdü. İlkay Bilgiç sınırdaki şehrin muhtelif yerlerine yerleştirdiği performatif enstalasyonlarla taraf olma, konumlanma ve kabul görmenin yerleşik kodlarını oyunsu bir üslupla ters yüz etti. Murat Küçük sonsuz ufuklar sunan şehirde toz, su, sis, kar ve rüzgâr üzerine, görmek kadar koklama, duyma, tatma ve dokunmayı da içeren çok duyulu bir yürüme performansıyla sokakları arşınladı. Pınar Derin Gençer ise Mardinli kadınlardan topladığı unu kullandığı performansında, damda yaşama ve üretme pratiklerini kişisel geçmişiyle harmanladı.

Performans Metinleri

Cenkhan Aksoy, performatif dokümantasyon

Cenkhan Aksoy Kars Kalesi etrafında fotoğraflar çekip anlık eskizler yapar ve çizimler oluşturur; yapıların ve(ya) yapı malzemelerinin kalıntılarını inceler. Buluntu nesnelerde tespit edilen deformasyon izlerini gözlemler ve uygun kalıntılarla belki de distopik bir proje olarak tanımlanabilecek bir fermantasyon sürecini başlatır. Bu araştırma ve deneyimleme sürecinin ardından elde ettiği sonuçları bir photobook olarak, kısa videolarla da destekleyerek fiziksel ve dijital olarak yayımlar.

Eda Emirdağ, performans

Kırmızı ip “bağlar, sınırlar ve yarayı sar” kelimelerinden yola çıkarak Kars’ın kültürel mirasını, insan ilişkilerini ve coğrafyasını deneyimlemeyi amaçlayan performatif bir çalışmadır. Sanatçının sanat alanındaki aktivist varoluşuna bir araç olarak seçtiği topluluk oluşturma, dayanışma gibi kavramlar üzerine şekillenen performatif bir sağaltma yöntemi olan bu çalışma gerçekleştiği topluluğa, kültürel değerlere, insan ilişkilerine ve coğrafyaya göre şekillenir.

Esra Dicle ve Emre Yalçın, konuşma

“Şehir Sahnesi: Kars ve Sahne Sanatları” başlıklı bu konuşmada Boğaziçi Üniversitesi Türkçe Dersleri Koordinatörlüğü Doç. Öğr. Gör. Esra Dicle, Kafkas Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Emre Yalçın ile tiyatroyu merkeze alarak sahne sanatlarının şehir hayatındaki yerini tartışacak. Kars’taki tiyatro kültürünün gelişimini, tiyatro mekânlarının durumunu, tiyatro faaliyetlerinin şehirle ilişkisini, seyirci profilini, taleplerini, tiyatro etkinliklerinin seyirciler üzerindeki dönüştürücü etkilerini ele alacak. Sahne sanatlarının kamusal niteliklerini akademik, bürokratik, estetik veçheleriyle kavrayarak şehrin kamusal alanları ile sahne sanatları  arasındaki dinamik bağlar üzerine düşünecek.

İlyas Odman, performans

“Gazelhan” hikâye anlatıcısı İlyas Odman’ın 2000 yılında ürettiği ilk solosu “Yorgun” ile başlayan otobiyografik “roman”ın son halkasıdır. “Yorgun”un ardından “Oggi Niente” ve “Yolluk” adlı soloları ile birleşen bu çalışmada İlyas yirmili yaşlarından kırklı yaşlarına geçerken şahit olduğu insanlık evrelerini; aşkla, ayrılıkla, şehvetle, ölümle karşılaşan bir çocuğun büyüme hikâyesini anlatmaya gayret eder. “Gazelhan” belki de ölümden sonrasını, yani dilden ve yapılardan sonrasını ele alan, içimizde hep barındırdığımız şiir ve şarkının peşindeki son halkadır. İrlandalı şair Yeats’in “Şair temel elementlere seslenir” adlı şiirini oyuncak eden “Gazelhan” seyircilerini teatral ile performatif arasında sürekli değişen trajikomik bir çabaya şahit olmaya çağırır.

Makbule Sebni Turan ve Ozan Kaya, doğaçlama performansı

Uzaklık nedir, nerededir, nasıl yaşanır? Uzağa erişilebilir mi? Kars’ta yaşayıp üreten Makbule Sebni Turan ve Ozan Kaya uzaklık mefhumunu fiziksel, duygusal ve zihinsel/fikirsel çerçevede ele alıyor. Birbirini görme, duyma ya da birbirine dokunma isteği ya da çabası, duygusal iletişim kuramama, zıt düşüncelerin çatışması gibi durumlarda uzaklık nasıl işler? Bu drama performansında, uzaklık teması doğaçlama hikâye ve oyunlara konu olacak şekilde birkaç farklı bakış açısıyla katılımcılara sunulur. Katılımcılar bu bakış açısı etrafında, ana temayı koruyarak spontane bir hikâye geliştirir ve bu hikâyeyi dramatize eder.

Meryem Koç, mutfak performansı

Meryem Koç Garmon Kars’ın mutfağında birleştirici bir yemek deneyimi yaratarak köklerimizde saklı bağları açığa çıkarıp onları koklamaya, tatmaya ve dokunmaya davet eden “Köklerin Gizli Bağı Hengel” başlıklı bir mutfak performansı gerçekleştirecek. Sekiz bin yıllık bir geçmişe sahip hengelin bu coğrafyadaki varlığı sadece yemek deneyimi ile değil, bir araya gelme, yemek pişirme keyfi ve mutfak mirasına duyulan gurur ile de ilgilidir. Ulusal bir yemek olarak bilinse de Kafkaslardan Rusya’ya uzanan ikonik bir yiyecek olarak farklı kültürlerin köklerinde farklı kimlikleri temsil eder. Hepimize ait olan, bize evimizde hissettiren hengelden yola çıkarak birbirimize ne kadar aitiz? Bizi birleştiren kökler ne kadar derinlerde saklı? Meryem Koç ve Yalçın İnam bu atölyede katılımcılarla birlikte hengel açıp pişirerek bu yemeğin mutfak kültüründeki tarihsel izlerini araştıracak.

Seçil Yaylalı, performatif atölye

“Kars Kolektif İmaj Haritası”nda Seçil Yaylalı katılımcıları Kars şehrinin kolektif bir zihinsel haritasını oluşturmaya davet ediyor. Her bireyin kendi vizyonunda yaşadığı şehre dair farklı bir algısı vardır. Mekânsal bilgilerimiz ve duygularımızın birleşimi şehrin belirli noktalarına dair imgeler yaratır; atölye bu imgelere göre şehri yeniden inşa etmeye çalışır. Her bir imge bir kişiden gelebileceği gibi ortaklaşa da oluşturulabilir. Daha sonra bu kişisel bilişsel harita parçaları bir araya gelir ve kolektif bilinç ve kolektif hafıza ile birleştirilir. Böylece performatif atölyenin sonunda grubun o sürece ait zihinsel haritası elde edilir.

Tümay Kılınçel, uzun süreli performans

Koreograf ve sanatçı Tümay Kılınçel kamusal alanda “Kars Dans Parkurları” başlıklı uzun süreli bir performans gerçekleştirecek. İl merkezinden hareket ederek Kars’ın çeşitli mahallelerini belirli dans türlerinin ritmine uyarak adımlayacak. Böylece şehir merkezi ve etrafında bir parkur hattı oluşturacak. Dans parkurlarında merkez ile çevre, kilometrelerce uzunlukta bir parkurla adımların ritmine bağlanıyor.

“Pencereler”, Kafkas Üniversitesi, tiyatro oyunu

“Pencereler” büyük bir şehrin kenar mahallesinde geçer. Altı komşu evde yedi ana karaktere odaklanan oyun yalnızlaşma, göçmenlik, mültecilik, yabancılaşma, ötekilik, yersiz yurtsuzluk gibi temaları, çokkültürlülük ve birlikte yaşam başlıkları üzerinden tartışmaya açar.

Yazan: Emre Yalçın ve Yunus Emre Gümüş

Yöneten: Emre Yalçın

Oynayanlar: Metin Yenigün, İsmail Erol, Zeynep Karaçalı, Muhammet Mert Boy, Sezen Kızbaş Akkoyun, Sezgin Coşkun, İsmail Demir, Sinan Yücedağ, Cansu Meşe, Muhammet Ali Dil, Murat Şiyar Aydın, Seyithan Salduz, Ece Şevval Aydın

Ses-Işık: Arkın Akbaş

Tek Perde 60 dakika

Benzer Yazılar

Bu web sitesi size daha iyi bir performans sunmak için cookie kullanmaktadır. kabul edin Devamını Oku