Bereze Gösteri Evi, farklı alanlada düzenlenen atölyeler ile sezona merhaba diyor.
Müzikal Beden Atölyesi
“Profesyonel oyuncular için bedende müziğin keşfi”
BeReZe Gösteri Evi’nde Can Emre Uygan liderliğinde 5 hafta sürecek bir araştırma çalışmasına başlıyoruz. Bu çalışma tüm profesyonel oyunculara açık ve ücretsizdir.
Alman besteci Carl Orff’un temellerini attığı Elementer Müzik ve Dans Pedagojisi esas alınarak yapılacak çalışmalarda müziğin ve genel olarak sanatın ihtiyaç, haz, ifade olma ve birliktelik / kolektivite gibi yönlerine odaklanacağız.
Tüm sanatların ve elbette müziğin bazı teknik yönleri vardır ancak bu teknik yönlere yakından baktığımızda genelde sergileme odaklı, yani sanatçının sergileme konusunda yardımına koşan yaklaşımlar olduğunu görürüz. Teknik bilgi önemlidir, ancak tek başına yeterli değildir; sanatla ilgilenmek, sanatla ifade olmak arzusunda olan bizlerin ufkunu bazen dış odaklı çözümlerle sınırlayabilir.
Elementer Müzik ve Dans Pedagojisi müziğin ve genel olarak da sanatın içsel kaynaklarını, yani insanı eyleme yönelten temel güdüleri, herkesin kendince keşfetmesini amaçlar.
Tempo, ritm ve duygu oyunculuğun önemli konu başlıklarıdır.
Müzikal Beden Atölyesi, ritmik, melodik ve hareketsel olarak insanı güdüleyen çalışmalara odaklanır.
Bu çalışmalar, beden ve zihindeki yaratıcılığı organik bir şekilde ortaya çıkarmayı hedefler.
5 hafta sürecek atölyede, bedenimiz ve zihnimizin müzikal dağarcığını genişletecek farklı doğaçlama çalışmaları üzerinden müzikal bedenimizi tanıyacak ve kendi yollarımızı keşfetmenin keyfini yaşayacağız. Aynı zamanda, kolektif sanatsal ürünlere dönüşürken bireysel yaratım sürecininin deneyimi hakkında açık sohbetler yapacağız.
Carl Orff, kendi yaklaşımıyla ilgili şöyle söylüyor :
“Elementer müzik, kelime, hareket, oyun ve ruh gücüyle canlanan ve gelişen her şey bu ruhun ‘humus’udur. Bu humus olmadan manevi erozyon tehlikesiyle karşı karşıya kalırız. Erozyon doğada ne anlama gelir? Toprak yanlış bir şekilde kullanıldığında; örneğin doğal su kaynakları aşırı derecede ekinlerde kullanıldığı zaman veya faydacıl sebepler için ormanlar ve bitkiler çizim tahtası mantığının kurbanı olarak mahvolduğu zaman; kısaca müdahalelerle doğanın dengesi bozulduğu zaman. Benzer şekilde tekrar etmek isterim ki: İnsan kendini özünden uzaklaştırırsa manevi erozyona maruz kalır ve böylece dengesi bozulur.”
Eğitmen:
Can Emre Uygan
Atölye Tarihleri:
21, 28 Eylül; 5, 12 ve 19 Ekim
Atölye Saatleri:
Cumartesi günleri saat 11.00 – 14.30 arası
Atölye Yeri:
BeReZe Gösteri Evi (Lüleci Hendek Cad. 20/A Beyoğlu, Istanbul)
Başvuru:
Çalışma yalnızca profesyonel oyunculara açıktır ve ücretsizdir.
Başvuru için lütfen, tek sayfalık özgeçmişinizi ve kısa bir niyet mektubunu tiyatrobereze@gmail.com adresine gönderiniz.
Kontenjan:
15 kişi
Gelirken:
Çalışma için rahat giysiler ve altı temiz ayakkabı getirilmesi rica olunur.
Eğitmen Hakkında:
Can Emre Uygan
1981 yılında İzmir’de doğdu.
Küçük yaşta katıldığı İzmir Devlet Opera ve Balesi Çocuk korosu ile Carmen Operası ve Carmina Burana kantatında 3 yıl boyunca çocuk korist olarak görev aldı. Aynı yıllarda piyano ve gitar dersleri almaya başladı. Üniversite eğitimine felsefe alanında devam edebilmek için 2000 yılında Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümüne girdi.
Müzikle ilgili çalışmalarını yoğunlaştırmak amacıyla felsefe eğitimini yarıda bırakarak 2007’de İstanbul’a taşındı. Üniversite yıllarında başlayarak birçok tiyatro oyunu ve kısa film müziği besteledi.
Katıldığı bir seminer sonrasında felsefe, pedagoji ve müziği bir arada içerdiğini gördüğü Orff-Schulwerk neredeyse tek ilgi odağı oldu. 2013 – 2015 yılları arasında gerçekleşen Orff-Schulwerk Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi Seviye Geliştirme Kursları’nı tamamladı. Orff- Schulwerk Forum Salzburg üyesi olan Orff Schulwerk Eğitim Danışmanlık Merkezi Türkiye’den onaylı “Eğitmen Eğitimi” kursunu Eylül 2016 tarihinde başarıyla bitirerek Orff-Schulwerk Eğitmeni olma hakkını kazandı.
Halen İTÜ Devlet Türk Müziği Konservatuvarı bünyesinde Mini Konservatuvar başta olmak üzere çeşitli okullarda Orff-Schulwerk Müzik ve Hareket Pedagojisi eğitmenliğini sürdürmektedir.
Doğaçlamadan Kurguya Hareket Öyküleri Atölyesi
Eğitmen:
Nalan Özdemir Erem
Atölye Hakkında:
BeReZe oyuncularının Nalan Özdemir Erem’le ilk teması Ankara Üni. Tiyatro Bölümü Yüksek Lisans Programı kapsamındaki “Hareket” dersleri sayesinde oldu. Bu temas zihnimizde ve bedenimizde öyle kapıları araladı ki, sonrasında uzunca bir süre Nalan Hocamızla tekrar buluşabilmenin yollarını kovaladık. Ve nihayet, son oyunumuz “gelGit”te oyunun hareket dramaturjisini üstlenen hocamızın bilgi ve birikimini yeniden deneyimleme fırsatımız oldu. Tiyatro, dans ve performans alanlarındaki gelişim açısından son derece önemli ve gerekli bulduğumuz bu bilgi ve birikim aktarımının bu atölye kapsamında gerçekleşecek olmasınından dolayı mutluyuz.
Bu atölye çalışmasında Nalan Özdemir Erem, Bedensel Mim ve ISTA geleneklerini temel alarak doğaçlamadan başlayarak bir hareket öyküsü kurmanın yöntemini aktaracak.
Uzay-zaman, gözlem-bellek, eşyanın doğası, sınırlar-seçimler, hareket-montaj, metin hareket-metni ilişkisi katmanlarını araştıracağımız ve üst üste inşa edeceğimiz bu çalışmanın hasadı süreçte oluşmuş kısa bir performans olacak.
Atölye Tarihleri:
24, 25, 26 ve 27 Eylül 2019;
Toplam 4 gün.
Atölye Saatleri:
10:00 – 14:00;
Toplam 16 saat.
Atölye Yeri:
BeReZe Gösteri Evi (Adres: Lüleci Hendek Caddesi 20/A Beyoğlu, Istanbul)
Başvuru:
Çalışma öncelikle oyunculuk, dans, performans, sanat terapisi, beden terapisi alanlarında çalışanlar ve öğrenciler olmak üzere herkese açıktır.
Ayrıntılı bilgi ve başvuru için lütfen tiyatrobereze@gmail.com adresine mail atınız.
Kontenjan:
Minimum 10, Maksimum 20.
Eğitmen Hakkında:
Nalan Özdemir Erem tiyatro eğitimine 1992 yılında Stüdyo Oyuncuları ile başladı. 1996-1998 yılları arasında Amerika ve Fransa’da oyuncu, yönetmen ve akademisyen Thomas Leabhart’ın öğrencisi oldu. Thomas Leabhart, Tiyatro tarihinde bedenin ifade olanakları üzerine en uzun soluklu ve kapsamlı araştırmalardan birini gerçekleştiren Bedensel Mim’in kurucusu Etienne Decroux’nun öğrencisi ve bu ekolün taşıyıcısı olan 4 asistanından biri. Aynı zamanda Eugenio Barba tarafından kurulmuş ISTA’nın (Uluslararası Tiyatro Antroplolojisi Okulu) üyesi. ISTA, dünyada farklı tiyatro geleneklerinden ustaların oyunculuk tekniği ve sahnede varoluş üzerine bilgi ve deneyim takası yaptıkları ve ortak paydaları araştırdıkları bir platform. Nalan Özdemir Erem 1995-2005 yılları arasında Odin Teatret ve ISTA’nın çalışmalarına katılarak farklı kültürlerden ustalarla çalışma fırsatı buldu. Bu süreçte öğrendiklerini sistemli ve özgün bir bütün haline getirdi. Bu içeriği Ankara Üniversitesi D.T.C.F. Tiyatro bölümünde 2002-2005 yıllarında verdiği hareket derslerinde aktardı. 1999’dan itibaren tiyatro oyunlarına hareket düzenlemeleri yapıyor. Atölye çalışmaları düzenliyor.
A.B.D’de 1996-2006 yılları arasında Yoğa Eğitmenliği, Nefes Teknikleri Eğitmenliği, Alexander Tekniği, Feldenkreis Tekniği, Lessac Tekniği eğitimleri aldı. 2012’den beri Marcia Plevin ile Authentic Movement çalışıyor. Authentic Movement, tanıklık eşliğinde bilinç ve bilinçaltı arasında köprü kuran hareket patikalarını ortaya çıkaran bir doğaçlama yöntemi olarak düşünülebilir.
İlk dersini 1998 yılında Paris’te verdi. Sonrasında hiç bırakmadı. Doğal habitatı stüdyosudur. Derslerini yaratıcılığı kısıtlayan sınırları birlikte fark etmek, kendiliğinden, yaşamsal ve ifade edilmesi kaçınılmaz olana doğru yürümek temelinde kurar.
Atölye: Neye Güleriz?
“Neye güleriz?”, bir araştırma atölyesi. Eğitmen Güray Dinçol’un yıllardır üstüne çalıştığı clown disiplininden yola çıkarak komedinin ve gülmenin çeşitli halleri bu atölyenin temel odağı olacak. Atölye clown, Commedia dell’arte, grotesk – bufon, maske oyunculuğu gibi farklı fiziksel tiyatro türleri arasında gezinirken standup, hikaye anlatıcılığı gibi söze dayalı komedi türlerini ve slapstick gibi harekete dayalı teknikleri de inceleyecek. Oyun ve hareket alıştırmalarının da yapılacağı çalışma profesyonel ya da amatör sahne deneyimi olan ve komedi sanatına ilgi duyan oyuncular için türler arası bir komedi antrenmanı olarak da tanımlanabilir.
Eğitmen:
Güray Dinçol
Atölye Tarihleri:
10, 11, 12 ve 13 Ekim (Toplam 4 gün)
Atölye Saatleri:
10, 11 ve 13 Ekim’de 11:00 – 18.00 arası;
12 Ekim’de 15:00 – 22:00 arası.
Toplam 24 saat (her gün molalar ile beraber 7 saat)
Atölye Yeri:
BeReZe Gösteri Evi (Lüleci Hendek Caddesi 20/A Beyoğlu, Istanbul)
Başvuru:
Atölye oyuncular için tasarlanmıştır. Atölyeye bir niyet mektubu ve oyunculuk özgeçmişiyle başvuru gereklidir. Ayrıntılar ve başvuru için lütfen tiyatrobereze@gmail.com adresine mail atınız.
Kontenjan:
10 kişi
Gelirken:
Katılımcıların gelirken rahat hareket edebilecekleri düz siyah giysiler ve temiz çalışma ayakkabısı getirmesi gerekmektedir.
Eğitmen hakkında:
Güray Dinçol Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ndeki lisansının ve Bahçeşehir Üniversitesi’nde tiyatro yüksek lisansının ardından İtalya’daki Scuola Helikos’tan mezun oldu. Birçok kurum ve okulda Clown ve Fiziksel Tiyatro eğitimi verdi, atölye çalışmaları yürüttü. Özel ve ödenekli tiyatrolarda yönetmenlik ve eğitmenlik yaptı. Clown pedagojisi ve tiyatro eğitiminde ‘clown’ un yeri üstüne araştırmalarına ve atölye çalışmalarına devam etmekte, aynı zamanda da Bilgi Üniversitesi Performans Sanatları Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak görev yapmaktadır.